fredag 9 juni 2017

I de lugnaste vatten - Viveca Sten

Titel: I de lugnaste vatten

Serie: Morden i Sandhamn: Del 1

Författare: Viveca Sten

Förlag: Månpocket



Handling: Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En manskropp inlindad i ett fisknät flyter i land på öns västra strand. En dryg vecka senare hittas en kvinna brutalt mördad inte långt därifrån.

Thomas Andreasson från Nackapolisen får ta sig an fallet och till sin hjälp får han oväntat barndomskamraten Nora Linde, som är fritidsboende på ön.

En mördare går lös i sommaridyllen och pressen på polisen ökar alltmer. De måste snabbt finna den skyldige innan ytterligare liv går till spillo.


Jag tyckte: Vi dras direkt in i död och mysterier och jag vill inte lägga ifrån mig boken! Det är välskrivet och beskrivningen av Sandhamn gör att jag vill skaffa mig ett litet hus och flytta dit. Personbeskrivningarna får mig att känna som en i gänget, det känns som det är gamla bekanta jag besöker även fast det är första boken om Sandhamn som jag läser. Det är inte krystat och tillgjort på något sätt utan verklighet med vardags- och relationsbekymmer.

Det känns bra att jag har fler böcker av Viveca Sten om Sandhamn att se fram emot!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: